احادیث و روایات از امام هادی (ع)
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
اَلْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ وَالزَّهْوُ جالِبُ الْمَقْتِ؛
حسد، خوبيها را از بين مىبرد و خودخواهى، دشمنى و بيزارى مىآورد.
[بحارالانوار ج 72 ص 199.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
اَلْمِراءُ يُفْسِدُ الصِّداقَةَ الْقَديمَةَ وَ يَحِّلُ الْعُقْدَةَ الْوَثيقَةَ وَ أَقَلُّ ما فيهِ اَنْ تَكُونَ فيهِ الْمُغالَبَةُ، وَالمُغالَبَةُ اُسُّ اَسْبابِ الْقَطيعَةِ؛
نفاق و دورويى، دوستى ديرين را از بين مىبرد و پيمانهاى محكم و مطمئن را نيز بر هم مىزند و كمترين اثر آن، كشمكش و نزاع است و نزاع، اصلىترين سبب جدايى است.
[بحارالانوار ج 78 ص 369.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
مَنْ اَمِنَ مَكْرَ اللّهِ وَأَليمَ أَخْذِهِ تَكَبَّرَ حَتّى يَحِلَّ بِهِ قَضاؤُهُ و نافِذُ اَمْرِهِ و مَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ هانَتْ عَلَيْهِ مَصائِبُ الدُّنيا وَلَو قُرِضَ وَنُشِرَ؛
هركس خود را از مكر و مؤاخده پروردگار در امان بداند، كبر ورزيده است، تا آن كه قضاى الهى و دستور تخلف ناپذير او گريبانش را بگيرد، و هركس از طرف خداوند دليل روشنى داشته باشد، (براى كارهايش دليل شرعى داشته باشد) هرمصيبتى بر او
سبك و قابل تحمل خواهد بود، هر چند بدنش را قيچى كنند و پاره پاره شود.
[تحف العقول، ص 772.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
مَنْ رَضِىَ عَنْ نَفْـسِهِ، كَثُرَ السّاخِطُونَ عَلَيْهِ؛
كسى كه از خود راضى باشد، دشمنانش زياد خواهند شد.
[بحارالانوار، ج 78 ص 368.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
الشّاكِرُ اَسْعَدُ بِالشُّكِر مِنْهُ بِالنِّعمَةِ الَّتى اَوْجَبَتْ الشُّكر لِأَنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ وَالشُّكْرُ نِعَمٌ وَعُقبى؛
كسى كه شكر نعمت بجا آورد، براى سپاس سزاوارتر است از نعمتىكه شكر دارد، چون نعمتها كالايى است وشكر، هم نعمت است وهم آخرت.
[تحف العقول، ص 772.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
مَنِ اتَّقَى اللّهَ يُتَّقى وَمنْ اَطاعَ اللّهَ يُطاعُ
هر كه از خدا پروا كند، از او پروا كنند، و هركس از خدا اطاعت كند، اطاعتش كنند.
[تحف العقول، ص 770.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
اِنَّ اللّهَ جَعَلَ الدُّنيا دارَ بَلْوى وَالاْخِرَةَ دارَ عُقْبى وَجَعَلَ بَلوَى الدُّنيا لِثَوابِ الاْخِرَةِ سَبَبَا وَثَوابَ الاْخِرَةِ مِنْ بَلوَى الدُّنيا عِوَضا؛
خداوند، دنيا را جاى گرفتارى قرار داده و آخرت را سراى پـاداش، گرفتارى دنيا را سبب ثواب آخرت قرار داده و ثواب آخرت را عوض گرفتارى دنيا.
[تحف العقول، ص 772.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
اُذْكُرْ حَسَراتِ التَّفْريطِ بِأَخْذِ تَقْديمِ الْحَزْمِ؛
حسرت وپشيمانىِكوتاهى درانجامكارها را به ياد آور و با تصميم جدّى و تدبير جبران كن.
[بحارالانوار، ج 78، ص 370.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
مَنْ جَمَعَ لَكَ وُدَّهُ وَرَأْيَهُ فَاجْمَعْ طاعَتَكَ؛
كسى كه دوستى و رأى خود را براى تو جمع كند؛ (دوستانه تو را راهنمايى كند) از او پيروى كن.
[تحف العقول، ص 772.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
مَنْ سَأَلَ فَوقَ قَدْرِ حَقِّهِ فَهُوَ أَولى بِالحِرمانِ؛
هر كس بيش از اندازه و حق خودش بخواهد، او به محروميت شايستهتر اسـت.
[حياة الإمام على الهادى ص 157.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
العُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ داعٍ إِلَى الغَمْطِ والْجَهْلِ؛
خودبينى انسان را از دانشآموختن باز مىدارد واو را به نادانى و پستى مىكشاند.
[اعيان الشيعة، ج 2، ص 39.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
اَلعُقُوقُ يُعَقِّبُ القِلَّةَ ويُؤَدّى إِلَى الذِّلَّةِ؛
نافرمانى پدر و مادر كمبود را به دنبال دارد و به خوارى مىكشد.
[بحارالانوار، ج 74 ، ص 84.]
قالَ أبُوالحَسَنِ الثّالِث عليهالسلام لِرَجُلٍ وقَدْ اَكثَرَ مِنْ اِفراطِ الثَّناءِ عَلَيْهِ: اَقْبِلْ عَلى شَأنِكَ، فإنَّ كَثرَةَ الْمَلَقِ يَهْجُمُ عَلَى الْظِنَّةِ، وَإذا حَلَلْتَ مِنْ اَخيكَ فى مَحَلِّ الثِّقَةِ فَاعْدِلْ عَنِ المَلَقِ إِلى حُسْنِ النِّيَّةِ؛
امام هادى (عليهالسلام) خطاب به كسى كه در ستايش از ايشان زيادهروى كرده بود، فرمودند: از اين عمل بپرهيز و به كار خودت بپرداز، كه تملّق زياد سبب بدگمانى است و اگر اطمينان برادر مؤمنت از تو سلب شد، تملّق گويى را رها كن و حسن نيّت
نشان ده.
[مسند الإمام الهادى عليهالسلام، ص 302.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الجَمالَ وَ التَّجَمُّلَ وَيَكْرَهُ البُؤْسَ وَ البائِسَ ؛
خداوند زيبايى و آراستگى را دوست دارد و ژوليدگى و ژوليده را دوست نمىدارد.
[حياة الإمام على الهادى ص 153.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
إذا كانَ زَمانٌ أَلْعَدلُ فيهِ اَغْلَبُ مِنَ الْجَورِ فَحَرامٌ أنْ يُظَنَّ بِاَحَدٍ سُوءٌ حَتّى يُعْلَمَ ذلِكَ مِنهُ، وَإذا كانَ زَمانٌ الْجَوْرُ أغلَبُ فيهِ مِنَ الْعَدْلِ فَلَيْسَ لِأَحَدٍ اَنْ يَظُنَّ بِأَحَدٍ خَيرا مالَمْ يَعْلَمْ ذلِكَ مِنْهُ ؛
زمانى كه عدل و داد در جامعه بيش از ظلم و ستم باشد، در آن موقع حرام است كه به كسى گمان بد ببرند، مگر وقتى كه آن بـدى از وى معلوم شود، و زمانى كه ظلم و ستم بر عدل و داد غلبه داشته باشد، سزاوار نيست احدى گمان خوب به كسى
ببرد، مگر وقتى كه آن خوبى از او معلوم شود.
[بحارالانوار ، ج 17، ص 216.]
قالَ يَحَيَى بنُ عَبْدِالْحَميد: سَمِعْتُ ابَاالحَسَنِ عليهالسلام يَقُولُ لِرَجلٍ ذَمَّ اِلَيهِ وَالِدا لَهُ فَقْالَ: اَلْعُقُوقُ ثَكَلُ مَنْ لَمْ يَثْكَلْ؛
يحيى بن عبدالحميد گويد: از امامهادى(عليهالسلام)شنيدم كه به مردى كه نزد ايشان از پدر خود بدگويى كرد، فرمودند: نافرمانى پدر و مادر داغى است براى كسى كه داغ نديده است.(يعنى مثل آن است كه پدر و مادرش از دنيا رفته باشند.)
[بحارالانوار، ج 78، ص 369.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
راكِبُ الْحَرُونِ اَسيرُ نَفْسِهِ وَالْجاهِلُ اَسيرُ لِسانِهِ؛
سوار بر مركب چموش و خيره سر، اسيرِ جانِ خود و فردِ نادان، اسيرِ زبانِ خود است.
[بحار الانوار ج 78 ص 369.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
اِنَّ الظّالِمَ الْحالِمَ يَكادُ اَنْ يُعْفى عَلى ظُلْمِهِ بِحِلْمِهِ وَإنَّ الْمُحِقَّ السَّفيهَ يَكادُ اَنْ يُطْفِىءَ نُورَحَقِّهِ بِسَفَهِهِ؛
ظالم بردبار (خردمند) ممكن است كه با بردبارى خود مورد عفو و گذشت از ظلمش قرار گيرد، ولى حقدارِ نادان، ممكن است، به سبب سفاهتش نور حقش را خاموش كند.
[تحف العقول، ص 772.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
اَلنّاسُ فِي الدُّنيا بِالْأَموالِ وَفىِ الاْخِرَةِ بِالاَْعمالِ؛
ارزش مردم در دنيا وابسته به اموال است، و در آخرت بـه اعمال.
[بحارالانوار / /78 369.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
أَلدُّنيا سُوقٌ رَبِحَ فيها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ؛
دنيا بازارى است كه جمعى درآن سود مىبرند وگروهى زيان مىبينند.
[تحف العقول، ص 774.]
امام هادى (عليهالسلام) فرمودند:
مَنْ هانَتْ عَلَيْهِ نَفسُهُ فَلا تَأْمَنْ شَرَّهُ؛
هر كس قدر خودش را نداند (ودر نظر خودش بى مقدار باشد) از شرّش ايمن مباش.
[تحف العقول، ص 774.]
اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !